Lilypie 3rd Birthday Ticker Lilypie 2nd Birthday Ticker

Friday, March 21, 2008

how to get rid of this "plastik"?

orang kata credit card (cc) ni penting zaman skang ni.. like "love-hate relationship".. true, i'm in love with this cc thing-gy but after a while dia akan buat aku gila.. so, for this year resolution, aku nak idup w/out cc (like our dearest ogy yg tlh berjaya melaksanakannya).. bilalah turn aku ni??

just to recap (daaaaa..), memulakan arena perkenalan ngan cc ni masa aku start keja. it was on 2000.. ctbank, then melarat signed up with HSBC, HL and lastly maybank (which blom sempat dpt bil aku dah terminate). so, total 4 kpg sumenya.. and from time to time, aku dah terminate la satu persatu tp bak kata org, love at the first sight.. this damn ctbank cc mmg akan setia dlm wallet aku dan mcm tlh menjampi aku utk men"swipe" nya.. haha, bodo nye manusia salahkan kad, pdahal diri sendiri punye drive.

kita kena ada cc utk apa??
1- utk shopping (ditengah bulan.. bukankah itu namanya keperluan memandangkan dibawah opisku shopping terkemuka negara????)
2- utk online shopping (sbb keja aku byk ber"online", tp nasib baik blom penah aku online purchase)
3- utk emergency (nak beranak xyah pakai, nak masuk sepital xyah pakai.. apakah definisi emergeny??)
4- utk byr bill kalo x sempat (haaa.. aku selalu akan buat ayat ni.. 'hello astro, bp ek my outstanding bil? oh byknya, saya byr guna cc ye tu jumlah td..)
5- utk minyak keta (dulu² masa bujang mmg aku guna pendekatan ni tp pas dah kawen, aku serahkan segalanya pd en own)

so, aku akan cuba settlekan utang ngan satu²nya cc ni dan cuba jaya utk mencapai cite² aku..

for some people, the decision to live without credit is voluntary and not an accident or matter of temporary circumstance. "they might have philosophical, political or religious reasons" for living a cash-only life, says watts.
aku tak termasuk ini group sbb hubby @ en own aku yg suruh aku hidup tanpa cc sebenarnyaaaa... tidakkan dia prihatin isterinya yg tersayang ini yg terpaksa menahan nafsu kasut, beg, perfume, baju anak dikala ada SALE di isetan/parkson di klcc ini nanti?????? bukankah amik masa nak beratur kat atm dan ketika aku sibuk beratur, org lain dah cilok dah kasut/beg/baju anak yg aku dah berkenan td???????

2 comments:

Diana Ishak said...

aku kalau shopping pakai cc en wan, so perlu tak aku suruh dia baca entry penuh kata nasihat ko nih??

tak sesuwai okkkkkk.

.cheq. said...

ko mmg pompuan licik di.. pakai cc en wan ye? ermm.. aku dah paksa dah en own wat supplementary.. kalo idak, aku akan call dia suruh dtg klcc utk shopping dimana jatuh pd ari jumaat.. dah dia x semayang jumaat nanti, dia gak dpt dosa.. nak x nak, kena le adakan supplementary tu.. bijak x aku?